صنعت خودرو یکی از صنایع مادر و حیاتی است که در سالیان اخیر تغییرات متعددی داشته و البته قوانین سخت گیرانه تری نیز بر آن اعمال شده اند. از دههی 70 میلادی به بعد که اهمیت موضوع امنیت بسیار افزایش پیدا کرد، امنیت سرنشینان نیز موردتوجه قرار گرفت اما همه ی خودروسازان به این مبحث توجه ویژه ای ندارد و همین امر سبب رخ داد برخی از بدترین رسواییهای صنعت خودرو شده اند. در عصری که تکنولوژی حرف اول را میزند، ما شاهد رفتارهای تعجب آوری نیز هستیم
رسانه ها به سرعت دست به افشا خطاهای عمدی و جدی در عملکرد خودروسازان زده و موجب شکلگیری موج های عظیمی میشوند. در ادامه شما را با بدترین رسواییهای بسیار تکان دهده صنعت خودرو رخ داده اند، آشنا می کنیم. با ما همراه باشید
داستان جنگ پر سر و صدای رالف نیدر با صنعت خودرو به خوبی جمعآوری شده و نام او هم به همین خاطر بر سر زبانها افتاده است؛ اما حملهی او به شورولت کورویر در یکی از فصلهای کتاب خود با نام “غیر ایمن در هر سرعتی” بود که صنعت خودرو را تکان داد. جنرال موتورز با ادعاهایی که دربارهی ایمنی کورویر میشد برخورد دوستانهای نداشت و تست های بعدی نشان داد این خودرو یکی از خطرناکترین خودروهای موجود در بازار می باشد. البته جنرال موتورز بجای اصلاح خطای خود تلاش کرد نیدر را اذیت کرده و چندین کارآگاه شخصی را به سراغ او فرستاد. نیدر از جنرال موتورز به خاطر نقض حریم شخصی شکایت کرد و غرامت 425 هزار دلاری را در سال 1970 به دست آورد که به پول امروز بیش از 2 میلیون دلار میشود
متهم شدن جان دلورئون به معامله کوکائین
جان دلورئون یکی از شخصیتهای افسانهای صنعت خودرو بوده و در زمان خود یکی از ستاره های کاریزماتیک صنعت خودرو به شمار می آمد. او پدر معنوی پونتیاک GTO بوده و در ادامه به سمت معاون رئیس جنرال موتورز نیز انتصاب یافت. البته او در سال 1973 جنرال موتورز را ترک کرد و در سال 1975 به دنبال آرزوی خود یعنی تولید خودروهای اسپورت رفت و در نهایت خودروی دلورئون DMC-12 را ساخت؛ اما سرانجام سرمایهی او تمام و ورشکسته شد و او به دنبال راهی برای پیدا کردن دوبارهی سرمایه بود اما راه او در نهایت با پیدا کردن چند کیلوگرم کوکائین به ارزش 24 میلیون دلار توسط FBI به پایان رسید. وکلای دلورئون اظهار داشتند او قربانی یک دسیسهچینی شده و نهایتا هم تبرئه شد.
البته داستان به همینجا ختم نشد و او به زودی به اتهام کلاهبرداری مجددا دستگیر شد. فیلمی به بازیگری الک بلدوین بازگوکنندهی سرنوشت جان دلورئون به عنوان یکی از خبرسازترین شخصیتهای جهان خودرو است.
رشوهی دایملر به مقامات دولتی چند کشور
بازرسیهایی که در سال 2010 توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا انجام شد نشانگر پرداخت رشوه های کلانی توسط دایلر به منظور به دست آوردن شرایط بهتر در برخی بازارها بود. دایملر متهم شده بود که در بازه ی زمانی بیش از 10 ساله مبلغ حدود 56 میلیون دلار به برخی مقامات کشورهای روسیه، چین، ویتنام، نیجریه، مجارستان، لیتوانی، کرواسی و بوسنی پرداخت کرده تا فروش دولتی بیشتری داشته باشد. همچنین کشف شد این شرکت با استفاده از برنامهی نفت در برابر غذای سازمان ملل متحد پرداختیهایی به برخی وزرای عراقی داشته است.
فراخوان ایربگ تاکاتا
از نظر محدوده و دامنه، می توان از فراخوان ایربگ تاکا به عنوان پدر تمامی رسواییهای خودرویی نامبرد. بنا به گزارش NHTSA، این فراخوان حدود 37 میلیون خودرو با 50 میلیون ایربگ معیوب تاکاتا را شامل میشود. این فراخوان نه تنها بزرگترین فراخوان تاریخ آمریکا بلکه بزرگترین فراخوان محصول در تمام تاریخ بوده است.
در ابتدا چندین حادثه در این رابطه گزارش شد و سپس تحقیقات موجب افشای این نکته شد که ماده ی شیمیایی باد کنندهی ایربگ ها در طول زمان و با نفوذ رطوبت دست خوش تغییرات میگردد. این امر موجب میشود اجزای ایربگ با شدت و سرعت زیادی منفجر شده و به صورت راننده یا سرنشین پرتاب شوند. به گزارش NHTSA بیش از 250 نفر به خاطر این عیب ایربگ مجروح و بیش از 15 نفر هم جان خود را از دست داده اند.
فولکس واگن و دیزل گیت
رسوایی تقلب آلایندگی فولکس واگن یکی از بزرگترین رسواییهای صنعت خودرو در سال های اخیر بوده است.
تقلب فولکس واگن زمانی در آمریکا فاش شد که محققان دست به کشف اختلافاتی بین تست های استاندارد آزمایشگاهی و آلایندگی محصولات دیزلی فولکس واگن در شرایط واقعی زدند. زمانی که این یافتهها به CARB (آژانس حفاظت از هوای پاک کالیفرنیا) گزارش شد بازرسیها آغاز و نهایت کشف شد که از یک نرم افزار تقلب برنامه ریزی شده به منظور کاهش آلایندگی خودروهای فولکس واگن در زمان تست آنها استفاده شده است.
این کار تبعات بسیار سگینی برای فولکس واگن داشت و باعث کنار رفتن مدیرعامل این شرکت و پرداخت چندین میلیارد دلار جریمه شد. رسوایی دیزل گیت با تصاویر خودروهایی که در پارکینگ ها زمینگیر شده اند به خوبی نشان داده شده است. گفته میشود فولکس واگن 37 محل در آمریکا را برای نگهداری خودروهای تحت تاثیر این قضیه اجاره کرده بود.
شتابگیری ناخواستهی خودروهای تویوتا
شهرت تویوتا به خاطر ساخت خودروهایی ایمن و قابل اعتماد زمانی زیر سوال رفت که موضوع کفپوشهای این خودروها به میان آمد و منجر به فراخوان 5.5 میلیون دستگاه خودرو شد. تویوتا سپس فهمید پدال گاز هم میتواند اصطلاحا چوب شود. این خودروساز ژاپنی به خاطر این قضیه 1.2 میلیارد دلار جریمه شد. ژاپنیها سپس اعتراف کردند که با بیانیههای فریبنده مصرفکنندگان آمریکایی را گمراه کردهاند.
فورد و فایرستون
در سال 2000 و تحقیقاتی پس از دریافت گزارشهایی دربارهی جدا شدن آج لاستیکهای فایرستون بکار رفته در فورد اکسپلورر آغاز شد. این امر باعث ایجاد یک جنگ خبرساز بین فورد و فایرستون شد اما مهمتر اینکه 271 نفر فوتی و بیش از 800 نفر مجروح به خاطر این قضیه باعث جلب توجه افکار عمومی شده بود. فورد و فایرستون وارد دعوایی حقوقی شده و حتی کار به کنگرهی آمریکا هم کشیده شد. نهایتا این رسوایی باعث پایان همکاری فورد و فایرستون و همچنین کنار گذاشته شدن مدیران عامل هر دو شرکت شد. نکته قابل توجه این است که مشکلات این خودرو فقط به موارد مربوط به لاستیک های آن ختم نمی شد.
کلاهبرداری با تاکر 48
پرستون تاکر یکی از پیشرفته ترین و امن ترین خودروهای زمان خود را طراحی کرده بود. او در سال 1948 شروع به رانندگی با خودروی تاکر 48 در سراسر آمریکا کرد و ویژگیهای خودروی خود را به عموم کردم نشان داده و حتی دست به فروش سهام کمپانی زده بود.
شروع مشکل از زمانی بود که کمپانی او با سرمایه کمی آغاز بکار کرد و خودرو هم در تولید کامل نبود. او از پول بدست آمده در زمان سفرهایش برای پیشبرد کارخانهاش بهره برد. همزمان با افزایش تقاضا برای تاکر 48 مشکلات نیز شدت گرفت و لیست انتظار چند ماهه تشکیل شد. البته اولویت در این لیست با افرادی بود که از جنگ جهانی دوم بازگشته بودند اما افراد عادی هم با خرید وسایل جانبی از تاکر میتوانستند در لیست جایگاه خوبی داشته باشند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فعالیتهای تاکر را زیر نظر قرار دادند ولی در نهایت او به چیزی متهم نشد. البته دید منفی عموم مردم به تاکر باعث شد خودروی تاکر 48 و کلا کمپانی او از نظرها محو شود.
شتابگیری ناخواستهی محصولات آئودی
همزمان با پخش برنامهای تلویزیونی در رابطه با شتاب گیری ناخواستهی آئودی 5000، همه به مرگ این خودرو در آمریکا اذعان کردند. این امر هزینه تحمیلی فراوانی به آئودی داشت. زمانی که NHTSA این خودرو را بررسی کرد خطای انسانی را دلیل شتاب گیری ناگهانی آئودی 5000 اعلام کرد. فروش آئودی که قبلا هم در وضعیت خوبی نبود پایین آمد و چندین سال طول کشید تا ارباب حلقهها در آمریکا احیا گردد.
آتشسوزی فورد پینتو
زمانی که خودروهای کامپکت دوران آغازین خود را طی میکردند، فورد پینتو در سال 1971 عرضه شد و البته طولی نکشید که گزارشهای زیادی دربارهی آتشسوزی این خودروها از بخش عقب خودرو روانهی دفاتر فورد شد. باک سوخت پینتو بین اکسل عقب و سپر قرار گرفته بود و فضای کم در نظر گرفته شده برای حرکت در زمان تصادف از عقب باعث میشد باک تحت تاثیر آن قرار گیرد.
6 سال پس از ورود پینتو به بازار بود که مجلهی Mother Jones باعث جلب توجه دیگران به این مشکل و خواستار بازرسی شد. NHTSA پس از بررسی ها متوجه وجود ایراد اساسی در سیستم سوختگیری این خودرو شد و فراخوان عمومی اعلان کرد. اوضاع زمانی بدتر شد که سه زن در یک پینتوی آتش گرفته جان خود را از دست دادند. به همین خاطر ایالت ایندیانا فورد را مورد پیگرد قانونی قرار داد. این اولین باری بود که یک شرکت آمریکایی به قتل متهم میشد اما علیرغم تبرئهی فورد از این اتهام، آتشسوزی پینتو یکی از تاریک ترین نقاط تاریخچهی این برند به حساب می آید.
گیربکسهای فورد
مجلهی Mother Jones پس از قضیهی آتشسوزی پینتو دست از سر فورد برنداشت. این مجله اظهار داشت از سال 1966 تا 1980 گیربکسهای اتوماتیک فورد از نقصی در طراحی رنج برده اند که هزینهی تعمیر هریک از آنها تنها 0.03 دلار بوده اما فورد این موضوع را رد کرده است. مشکل گیربکسها به احتمال خارج شدن دنده از حالت پارک و قرار گرفتن در دنده عقب و حرکت خودرو بوده است. فورد این مشکل را نادیده گرفت اما نهایتا با فراخوان 23 میلیون خودرو روبرو شد و حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفت.
NHTSA گفته بود 777 حادثه به خاطر این مشکل رخ داده و 77 نفر فوت کرده و 259 نفر نیز زخمی شده اند. فورد در نهایت دست به دامان دولت ریگان شد و سرانجام مجبور به چاپ 23 میلیون برچسب و فرستادن آن به مشتریان شد. در روی این برچسب نوشته شده بود: “از قرار گرفتن کامل دنده در حالت پارک اطمینان حاصل کنید”.
سوئیچهای استارت جنرال موتورز
اگرچه معیوب بودن سوئیچهای استارت مشکل خیلی حادی به نظر نمیرسد اما خاموشی خودرو در زمان حرکت، موجب از کار افتادن سیستم های فرمان هیدرولیک، ترمز و حسگرهای ایربگ شده و خب اوضاع خیلی خوبی وجود نخواهد داشت. این مشکل جان 124 نفر را گرفت و جنرال موتورز مجبور شد 900 میلیون دلار به دستگاه قضایی، 35 میلیون دلار به NHTSA و 594.5 میلیون دلار به بازماندگان قربانیان این مشکل پرداخت کند.

پیمایش هر خودرو پس از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر است؟
رانندگان معمولاً زمانیکه چراغ صفحه پشت آمپر خودروشان روشن میشود احساس نگرانی میکنند، زیرا ماندن در جادهای با مسافت طولانی بسیار دلهرهآور است، اما اگر بدانید که هر خودرو بعد از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر میپیماید، اندکی امیدوار خواهید شد، در ادامه با بررسی این موضوع همراه آنلاک ایدی 24 باشید.

نشانگر سوخت خودرو چگونه کار میکند؟
رانندگی در حالتی که نشانگر سوخت (گِیج بنزین) روی حالت خالی قرار دارد استرس زیادی را به وجود می آورد، اگر شما جزء آن دسته رانندگان کنجکاوی هستید که میخواهید بدانید چه مسافتی را میتوان در این حالت پیمود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟
خودروهای الکتریکی به خاطر اینکه قطعات متحّرک کمتری نسبت به پیشرانهی احتراقداخلی دارند همچنین از جعبهدندههای تک سرعته استفاده میکنند، در مقایسه با ماشین های بنزین سوز سادهتر به نظر میرسند، اما مسئلهای که بیشتر افراد به ویژه 46 درصد خریداران را درگیر خود کرده و باعث میشود در خرید این خودروها عجله نداشته باشند، باتری آنهاست،

معرّفی تویوتا ای-ریسر کانسپت ، با خودروهای اسپرت در آینده آشنا شوید
تویوتا یک شرکت خودروسازی ژاپنی است که در نمایشگاه توکیو 2019 توانست برخی محصولات خودش را به نمایش بگذارد، ای-ریسر کانسپت (Toyota e-Racer) یکی از سوپرایزهای این شرکت به عنوان خودروهای اسپرت در آینده می¬باشد که در ادامه به معرّفی آن خواهیم پرداخت.
افزودن دیدگاه جدید