فولکسواگن بیتل، با هدف یک خودرو برای عموم مردم طراحی شد که به موفقیتهای بسیاری هم کسب کرد؛ اما طراحی جدید آن نتوانست محبوبیت مدل کلاسیک برسد.
خودروهای دههی ۴۰ و ۵۰ میلادی، بدنهی بزرگ، زیبا و تزئینات فراوانِ کروم داشتند و از دیگر نکات قابل توجه میتوان به هزینه پایین نگهداری آنان اشاره کرد. یکی از محبوبترین این خودروها، فولکسواگن بیتل ملقب به خودروی مردمی بود که در آغاز جنگ جهانی دوم روانه بازار شد. بیتل با داشتن ویژگیهایی چون سادگی، فضای کافی و مصرف سوخت پایین ،تا پایان عمرش نزدیک به ۲۲ میلیون دستگاه فروش داشت.
پس از عرضهی نسلهای ناموفق از این خودروی دوستداشتنی، در سال ۲۰۱۶ نسخهی محدودِ ویژهای موسوم به بیتل کلاسیک در استرالیا عرضه شد. این نسخه با هدف یادآوری سادگی نسل اول بیتل، هیچ آپشنی ارائه نمیداد. در این مقاله، این دو نسل مختلف از فولکسواگن بیتل را در مقابل هم قرار میدهیم.
بیتل مدل ۱۹۶۵
بیتل قدیمی با قیمت ۱۷۰۰ دلار و پیشرانهی ۱۲۰۰ سیسی، ۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتنمتر گشتاور ارائه میداد. پیشرانهی هواخنک آن در عقب نصب شده بود که امر باعث عدم نیاز آن به رادیاتور شده بود. از آنجایی که در سال ۱۹۶۵ امنیت جزو اولویتهای اصلی محسوب نمیشد، خبری از کمربند ایمنی، کیسهی هوا یا هر ویژگی ایمنی و هوشمند امروزی در آن نبود؛ حتی رادیو جزو آپشنهای بیتل بود.
اما تزئینات کروم بیتل به هیچ وجه کم نبود؛ سپرهای جلو و عقب، آینهها، پوشش دورِ چراغها، قالپاقها، دستگیرههای درب و ... همه از کروم بودند. درب کاپوت را هم نباید فراموش کرد که در واقع طرح آن، الهام گرفتهشده از بالهای سوسک (بیتل) است. فضای بار کمی فقط به اندازه چند کیف کوچک به دلیل وجود مخزن سوخت و چرخ یدکی در کاپوت، موجود بود؛ البته در صندلی عقب میتوان یک چمدان را جای داد. صندلیهای فنری جلو با طرح ارتفاع کم، بهگونهای بودند که شانههای دو سرنشین جلو همیشه به هم برخورد میکردند. فضای صندلیهای عقب مناسب کودکان بود و برای بزرگسالان طراحی نشده بود.
بیتل به معنای دقیق کلمه سرعت بسیار پایینی داشت و در سرعت بالای ۹۰ کیلومتر بر ساعت، سر و صدای زیادِ پیشرانه را باید تحمل کرد؛ ولی هنگام رانندگی در شهر و با سرعت پایین، بیتل هرگز با مشکلی مواجه نمیشد. به هر حال بیتل به خاطر سرعت و قدرت محبوب نبود. با اینکه سیستم فرمان هیدرولیک نبود؛ ولی به دلیل وزن بیشتر محور عقب، فرمان سبک بود.
جعبهدنده چهار سرعته دستی، نسبت دندههای نزدیکی داشت که حتی بعضاً توصیه میشد باید با دنده دو شروع به حرکت کرد. در آن زمان نسبتِ دندهی پایین، برای کشش و بکسل کردن مناسب بود؛ ولی با وجود ترمزهای کاسهای مشکلاتی هم وجود داشت.
بیتل مدل ۲۰۱۷
بیتل کلاسیک ۲۰۱۷ با داشتن قیمت ۳۶ هزار و ۹۹۰ دلار کمی گران به نظر میرسد؛ ولی با در نظر گرفتن تولید فقط ۵۳ دستگاه از آن، میتوان آن را یک خودروی کلکسیونی آینده محسوب کرد. عدد ۵۳ به بیتل مسابقهای معروف، هربی اشاره نمیکند؛ بلکه نمایانگر سالی است که اولین بیتل به استرالیا وارد شد.
در این نسخه، طراحی زنانه بیتل سال ۲۰۰۰ از بین رفته و بیشتر به طرح بیتل قدیمی متمایل شده است. از دیگر تشابهات این نسخه با بیتل اصلی میتوان به قالپاقهای کروم، آینهبغلهای کروم، تزئینات بدنه و نشان فولکسواگن روی صندوقعقب اشاره نمود. بزرگترین تغییر این نسخه، قرار گرفتن پیشرانه در جلو و همچنین اضافه شدنِ رادیاتور است که با وجود پیشرانهی ۱.۴ لیتری توربوشارژ بیتل کلاسیک ۲۰۱۷، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور در اختیار قرار میدهد.
امنیت بیتل کلاسیک ۲۰۱۷ با داشتنِ ترمزهای ABS و دیسکی، حسگرهای محیطی و دوربین عقب، از بیتل قدیمی بسیار بیشتر است. فضای صندوقعقب ۳۱۰ لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب، به ۹۰۵ لیتر افزایش پیدا میکند. با فشردن دکمهی استارت، پس از دو ثانیه خودرو روشن میشود که البته خبری از صدای معروف استارت بیتل در آن نیست.
بیتل کلاسیک ۲۰۱۷، خودروی سریعی نیست ولی شتاب اولیهی قابل قبولی دارد. با فعال کردن حالت رانندگی اسپرت، حالت بیتل هربی فعال میشود! در حال اسپرت، تعویض دندهها سریعتر است؛ بهطوری که به صندلی میخکوب میشوید و باید به حالت نرمال برگردید یا از پدالهای کنار فرمان برای تعویض دنده استفاده کنید. پیشرانهی بنزینی بیتل یا جعبهدندهی خودکار هفتسرعته DSG همراه شده که در هنگام رانندگی ترافیک کُند است؛ ولی تعویض دندهها را به نرمی انجام میدهد.
پس از رانندگی با بیتل، میتوان درک کرد که چرا این خودرو در آن زمان پرطرفدار بوده است. مسلماً هر کسی که بیتل مدل ۱۹۶۵ را میبیند، اولین عکسالعملش یک لبخند خواهد بود. بیتل کلاسیک ۲۰۱۷، نزدیکترین حس رانندگی به بیتل ۱۹۶۵ همراه با ایمنی را دارا است.

پیمایش هر خودرو پس از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر است؟
رانندگان معمولاً زمانیکه چراغ صفحه پشت آمپر خودروشان روشن میشود احساس نگرانی میکنند، زیرا ماندن در جادهای با مسافت طولانی بسیار دلهرهآور است، اما اگر بدانید که هر خودرو بعد از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر میپیماید، اندکی امیدوار خواهید شد، در ادامه با بررسی این موضوع همراه آنلاک ایدی 24 باشید.

نشانگر سوخت خودرو چگونه کار میکند؟
رانندگی در حالتی که نشانگر سوخت (گِیج بنزین) روی حالت خالی قرار دارد استرس زیادی را به وجود می آورد، اگر شما جزء آن دسته رانندگان کنجکاوی هستید که میخواهید بدانید چه مسافتی را میتوان در این حالت پیمود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟
خودروهای الکتریکی به خاطر اینکه قطعات متحّرک کمتری نسبت به پیشرانهی احتراقداخلی دارند همچنین از جعبهدندههای تک سرعته استفاده میکنند، در مقایسه با ماشین های بنزین سوز سادهتر به نظر میرسند، اما مسئلهای که بیشتر افراد به ویژه 46 درصد خریداران را درگیر خود کرده و باعث میشود در خرید این خودروها عجله نداشته باشند، باتری آنهاست،

معرّفی تویوتا ای-ریسر کانسپت ، با خودروهای اسپرت در آینده آشنا شوید
تویوتا یک شرکت خودروسازی ژاپنی است که در نمایشگاه توکیو 2019 توانست برخی محصولات خودش را به نمایش بگذارد، ای-ریسر کانسپت (Toyota e-Racer) یکی از سوپرایزهای این شرکت به عنوان خودروهای اسپرت در آینده می¬باشد که در ادامه به معرّفی آن خواهیم پرداخت.
افزودن دیدگاه جدید